Boon Edam: klantfocus en voorspellend vermogen creëren met inbound marketing

Regelmatig spreek ik mensen over de veranderingen in de B2B markt en de gewijzigde marketingaanpak bij bedrijven. Zo had ik een geanimeerd gesprek met marketing manager Henk Goede van Boon Edam Nederland. Ook bij hen is de marketing de laatste jaren drastisch veranderd. Nu is ook bij Boon Edam steeds minder traditionele reclame, maar steeds meer Inbound Marketing de drager van commercieel succes. Met de klant als absolute focus.

Deze blog schreef ik op basis van een geanimeerd gesprek met marketing manager Henk Goede van Boon Edam Nederland. We spraken over de achtergronden, aanpak, de resultaten, het optimaliseren van inbound marketing, de lessen en de marketingdroom van Henk.

Ik hoor ook graag van jouw als lezer van deze blog wat je vragen of eigen ervaringen zijn met de veranderde B2B markt in het algemeen en inbound marketing in het bijzonder. Je kunt je reactie onderaan de blog kwijt.

Jasper van Bochove
Jasper van Bochove september 19, 2017

 

Inbound Marketing, ehhhh..?

Omdat in het marketing vakgebied altijd veel jargon wordt gebruikt, hierbij allereerst een definitie van wat volgens Wikipedia Inbound Marketing is:

“Inbound marketing is een marketingfilosofie, die in de Verenigde Staten de afgelopen jaren een hoge vlucht heeft genomen.

Inbound marketing is gebaseerd op het principe: wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, als advertentiesdirect mailingcold calling en cold canvassing”.

 Over Boon Edam

Draaideuren. Elk groter kantoor of winkelcentrum heeft ze. Het zijn van die producten die je regelmatig gebruikt zonder dat je je bewust bent wat voor fabrikant erachter zit. Tot je zoals ik de leverancier leert kennen, dan zie je ze opeens overal. Grote kans dan ook dat je een draaideur van Boon Edam tegenkomt. Het bedrijf is wereldmarktleider in draaideuren en beveiligde toegangsproducten, bestaat ruim 140 jaar en heeft vestigingen over de hele wereld. Het bedrijf groeit al jaren -ook in de recente crisistijd- gestaag door.

Het hoe en waarom van inbound marketing

Henk, bij Boon Edam Nederland werken 120 mensen in totaal waarvan slechts twee mensen op marketing. Ondanks dat groeit Boon Edam al jaren. Waarom zijn jullie met inbound marketing gestart, het ging toch goed?

“Ik zag zo rond 2014 dat steeds meer mensen zich minder laten bereiken door traditionele reclame uitingen. TV kijken gebeurt steeds vaker on demand en er wordt bij reclameblokken weg gezapt naar een andere zender. Ook worden door steeds meer mensen ad blockers geïnstalleerd. Ik las laatst ergens dat de jongere generatie waarschijnlijk iets in hun hersenen heeft ontwikkeld waardoor bannering bij hen überhaupt niet meer opvalt. Daarnaast worden mensen steeds slimmer, ze vinden zelf de informatie wel.

Ook in de zakelijke markt waarin Boon Edam actief is, zagen we deze ontwikkelingen. Zo merkten we al jaren dat het effect van online bannering afnam. Bij adverteren in bladen is het moeilijk om de impact daarvan in te schatten. De grote uitdaging voor Boon Edam was en is dan ook hoe we er nog steeds in de markt uit blijven springen.

Wat we wel merkten was dat onze social media posts met goede content steeds meer effect hadden, dat konden we duidelijk aan de reacties zien. Mijn gevoel zei dat er meer kansen lagen met content marketing en inbound marketing.

Rond die tijd kwam ik op de Bouwkennis jaarbijeenkomst iemand van Cliptoo tegen die met zijn bureau actief is met inbound marketing. Hij vertelde me meer over de achtergronden daarvan en liet ons op ons kantoor een demo van Hubspot zien. We hebben daarna nog een dag bijgewoond van Beeckestijn Business School waar we o.a. Mark Appel van Exact en mensen van AFAS spraken over hun ervaringen met inbound marketing. We raakten toen serieus geïnteresseerd en toen heb ik besloten om ons met Boon Edam in het inbound marketing avontuur te storten”.

Doelgroep als basis

Hoe zijn jullie met inbound marketing te werk gegaan?

“Ik ben met mijn collega Claudia Maglio om de tafel gaan zitten en we hebben besloten eerst maar eens een paar experimenten te doen. We hebben een eerste artikel geschreven, ik meen over inbraakwerendheid van draaideuren. Puur informatief, dus geen reclameverhaal. We boden het artikel aan bezoekers als download aan op een landingspagina, na achterlating van hun e-mailadres. Vervolgens hebben we het artikel via onze social kanalen, een advertorial en via e-mailnieuwsbrieven gepromoot. Het aantal clicks was vele malen hoger dan bij traditionele banners en de resultaten van tests daarna waren ook boven verwachting.

Op basis van die positieve resultaten hebben we in 2015 besloten om het groter op te zetten.

De eerste stap binnen de aanpak was om de doelgroep centraal te stellen. We zijn klein begonnen met de belangrijkste doelgroep, de architect. We organiseerden een workshop “ken uw klant” waarin we een persona voor de architect hebben ontwikkeld. De workshop werd bijgewoond door drie mensen uit de buitendienst, onze adviseur architecten, de Sales Manager, Commercieel Directeur, een Service accountmanager en wij zelf. Daarna hebben we zes interviews bij architecten laten doen, waarbij bleek dat er weinig verschil zat tussen het beeld dat we hadden van architecten en wat de werkelijke situatie van de architecten was. Wel ventileerden ze behoeftes en deden ze uitspraken tijdens de interviews die zeer interessant waren.

Daarna hebben we gekeken samen met de architectenadviseur naar de verschillende fases in de customer journey. We hebben daar specifiek de oriëntatiefase, overweging fase en beslissingsfase onder de loep genomen en bekeken hoe content architecten in deze fases kan helpen”.

Van inzichten naar content

Je vertelde dat doelgroep inzichten essentieel zijn geweest in de aanpak. Maar hoe hebben jullie die inzichten vertaald naar relevante content?

“We hebben een content marketing plan geschreven met een keuze voor kanalen en middelen. We hadden daarmee een complete lijst aan onderwerpen waarvan de doelgroep had aangegeven deze zeer interessant te vinden. Toen hebben we besloten de daadwerkelijke content creatie uit te besteden aan een uitgever, Eisma Media, die ook Bouwwereld uitgeeft. We besloten om content creatie uit te besteden vanwege twee redenen:

  1. Het zou ons enorm veel tijd kosten om het zelf te doen, wat ten koste zou gaan van andere projecten
  2. We zijn geen journalisten en wilden graag volledig communiceren in de taal van de doelgroep, zonder reclametaal en ‘Boon Edam jargon’te gebruiken.

Eisma heeft een aantal Boon Edam specialisten geïnterviewd over de door ons bepaalde onderwerpen en video’s gemaakt van projecten en interviews met architecten. Daar kwam de top vijf van vragen die architecten stellen aan Boon Edam uitgerold. Vervolgens hebben ze op basis van de vragen en de bijbehorende antwoorden branded content gecreëerd zoals whitepapers, case studies, checklists, handleidingen, referentieprojecten en video’s. Denk bijvoorbeeld aan een checklist als “zeven manieren om tot een goede entree te komen”.


Marketing en sales als één enthousiast team

Hoe is de implementatiefase van inbound marketing verlopen?

Het hele implementatietraject tot aan livegang heeft in totaal wel negen maanden geduurd. Zo moesten we veel content omzetten naar eigen formats, want DTP werk doen we hier zelf. We deden het naast onze lopende marketing activiteiten en zaten ook nog eens midden in een rebranding traject waar nieuwe huistijlrichtlijnen voor ontwikkeld werden. En we moesten ook nog mensen intern overtuigen, bijvoorbeeld vanuit sales en in de directie.

Hoe zag dat interne verkoopproces eruit?

Dat ging relatief makkelijk. Marketing heeft in mijn ogen een negatief imago, omdat heel veel bedrijven niet kunnen leveren wat ze beloven. De perceptie is dat marketing met mooie woorden drollen als gouden briketten kan verkopen (lacht, red.). Ik wilde daarom vanaf het eerste begin de gezichten van Boon Edam, dus de adviseurs en specialisten, de servicemanagers en projectleiders bij het inbound marketing traject betrekken. Zij zagen ook de veranderingen in de maatschappij en markt en dat onze eerste experimenten succesvol waren. En het werd nog mooier bij de persona workshop die we hadden. Zelfs onze door de wol geverfde verkopers met tientallen jaren verkoopervaring werden echt enthousiast, omdat het ging over oplossen van problemen en mensen zoals architecten informeren en inspireren. We opereren nu met onze marketing samen met sales ook veel meer als een geïntegreerd team.

En hoe is Hubspot bij Boon Edam geïmplementeerd?

We hebben zelf het grootste deel binnen Hubspot ingericht. We hebben heel veel mailtjes en landingspagina’s gemaakt en campagnes gebouwd in Hubspot. Meer gespecialiseerde zaken zoals het aanmaken van doelgroeplijsten en het opstellen en routeren van campagneflows heeft ons inbound marketing bureau gedaan.

Ambitie en resultaten

Welke ambitie was er, hebben jullie KPI’s voor het inbound marketingplan opgesteld?

Hier hebben we wel naar gekeken, maar dat vonden we best moeilijk. We hadden tenslotte geen referentiemateriaal. Er waren in de bouwbranche eigenlijk geen benchmarks. We hebben uiteindelijk wel doelstellingen geformuleerd, op basis van traffic en zoekvolume. We wilden 10.000 bezoekers op landingspagina’s in de architecten doelgroep in tien maanden tijd genereren, die uiteindelijk 100 leads zouden opleveren.

En wat waren de werkelijke resultaten?

Aan het eind van die tien maanden, in november 2016 waren er uiteindelijk 13.000 bezoekers en uiteindelijk circa 400 leads. Het resultaat was dus ruim boven verwachting, we hebben daarom niet hoeven bij te sturen.

De contacten die onze salesmensen nu hebben met potentiële en bestaande klanten zijn door de inzet van technologie nog persoonlijker en waardevoller geworden omdat we meer weten over hun interesses en behoeftes.


Optimaliseren en conversie verhogen

En waar sta je nu met Inbound Marketing?

We krijgen nu dagelijks qualified leads binnen die ik doorzet naar sales. We zijn nu bezig om te optimaliseren, te stroomlijnen en de conversie te verhogen.

We zijn bijvoorbeeld nu aan het kijken waar de meeste mensen in het marketing inbound proces afhaken. Dat kan aan de verkeerde foto, tekst of het onderwerp liggen.

Ook zijn we aan het kijken of sommige bezoekers sneller toegang kunnen krijgen tot bepaalde content, door extra “smart call-to-actions” aan te bieden. Sommige mensen willen sneller en kunnen daardoor stappen in de funnel van inbound marketing overslaan.

Op basis waarvan hebben jullie besloten dit gaan doen?

Het mooie van Inbound Marketing is dat we op basis van bepaalde criteria iemand kunnen kwalificeren. Het bleek dat er meer vragen nodig zijn om leads voor Boon Edam goed te kunnen kwalificeren. Heel concreet voorbeeld is het toevoegen van de vraag “wanneer denkt u dat u entreeproducten in uw project gaat toevoegen”. Op basis van het antwoord “korter dan drie maanden” kan iemand van “lead” sneller promoveren naar “sales qualified lead” dan normaal. Ze zijn eigenlijk al sales ready. Dan kan je al relevanter zijn in de info die iemand nodig heeft in de fase van het salesproces en kun je iemand bijvoorbeeld een casestudy sturen. We kunnen dan sneller om tafel met die persoon, omdat deze eerder behoefte heeft om met ons over onze producten en diensten te praten dan de gemiddelde bezoeker die zich langer wil oriënteren op entreeproducten.

Ideaal is dat mensen van sales precies weten wat het profiel van die persoon is en welke interesses en behoeftes hij of zij heeft. Maar wat ik echt prachtig vind is dat Inbound Marketing bijna een voorspellend vermogen gaat krijgen over of een bedrijf klant gaat worden.

Uitbreiding doelgroep

Jullie zijn Inbound Marketing gestart met de markt van architecten, maar wat was de volgende doelgroep in jullie markt?

We hebben nu twee campagnes draaien, voor de architect en voor de security- en facility manager. We hanteren ook hier weer de aanpak van de persona’s. Daar begint het echt allemaal mee, je moet weten waar de pain en pleasurepoints liggen. We hebben er ook een specialist bij gehaald van de facility & securitymarkt die op basis van interviews met onze mensen de content heeft gecreëerd. De campagne is drie maanden geleden begonnen. En we zijn nu bezig met de aannemers doelgroep.

Chatten om leads te genereren

Je vertelde dat jullie met chatsoftware zijn begonnen. Waarom? En hoe hebben jullie dat aangepakt? 

Ja, klopt, sinds kort gebruiken we Drift. Ik ben nogal van het testen, dus we hebben nu een testje lopen, met een gratis testaccount, met één seat. Sinds twee weken staat het nu aan, eerst op mijn naam, sinds kort staat Claudia met haar naam en foto in het chatvenster. Puur ook om te testen of bezoekers eerder met een vrouw dan een man willen chatten. De conversie lijkt daarbij inderdaad iets hoger te zijn Eén van de eerste chats die we hadden was met een architect. Onze adviseur architecten kwam er bij zitten en we konden daardoor de juiste vragen stellen. Daar kwam een duidelijke lead en een afspraak met de adviseur architecten uit. We kregen laatst ook een offerteaanvraag via chat. Dat is zeer lastig, gezien de complexiteit van onze producten in combinatie met gebouwen. We hebben dan wel gelijk een aanknopingspunt om te bellen en te mailen.

De chatsoftware is gelukkig ook gekoppeld aan Hubspot, zodat we de gegevens ook kunnen bewaren.

Succesfactoren en lessen

Wat zijn de succesfactoren voor marketing automation binnen Boon Edam Nederland?

  • Dat we klein begonnen zijn. Anders wordt te drempel te groot, we hebben het stap voor stap aangepakt en opgeschaald;
  • Dat we heel goed geluisterd en gekeken hebben naar andere partijen en hun valkuilen en successen;
  • We hebben goed geluisterd naar doelgroep, waardoor de basis, relevante content mogelijk was;
  • Nauwe samenwerking tussen marketing en sales waardoor de neuzen dezelfde kant op staan;
  • We hebben uitbesteed waar we zelf minder kennis van hebben en waar minder goed in zijn, zoals de inbound marketing aanpak en de content creatie. Laat vooral dit soort dingen over aan een partij die daar goed in is. Het aanleveren van de inhoud moet je zelf doen vind ik, maar het uitschrijven en aantrekkelijk aanbieden van content is prima door externen te doen.

Wat zijn je belangrijkste 3 lessen met inbound marketing?

  • Dat je sneller wilt dan dat je kan;
  • Dat je niet over één nacht ijs moet gaan. Verdiep je er eerst in, het moet ook echt bij je passen, weet waar je aan begint;
  • Je moet het management overtuigen van de langere termijn ROI, het kost tijd voor er resultaat is.

 

Marketingdroom

Wat is voor jullie de volgende stap?

Er komen er steeds meer datacenters die toegangssystemen nodig hebben. Deze doelgroep is uitermate geschikt voor content marketing, alleen het onderwerp security is wat gevoeliger. Casestudies zijn dan ook wat lastiger. Maar ook een ander doelgroep zoals warehouses voor webwinkels kunnen in de toekomst via content beter bediend worden door Boon Edam. Ook zijn er nog functies binnen Hubspot die beter gebruikt moeten gaan worden. Zo kan ik ook op de social kanalen van collega’s automatisch content posten – mits ze daar toestemming voor hebben gegeven.

Wat is je marketingdroom, hoe ziet de ideale situatie in de toekomst eruit?

Mijn ideaalbeeld is dat we bij Boon Edam content kunnen blijven ontwikkelen die relevant is voor onze doelgroep. Ik wil niet in herhaling vallen en op de automatische piloot gaan staan. Het gevaar is dat je content gaat produceren met ouderwetse marketing bla bla, zonder enige meerwaarde. Het moet echt relevant en interessant blijven voor onze doelgroepen.

Ik zie daarnaast een grote toekomst voor reviewmarketing. Dat zie je nu al sterk in de consumentenmarkt, maar wordt in de zakelijke markt ook steeds belangrijker. Dat dwingt je als organisatie om op alle pijlers die je hebt te excelleren. Het is heel belangrijk dat de ervaringen die bedrijven hebben met Boon Edam beter vindbaar worden voor potentiële klanten, maar daarnaast dat wij als organisatie die ervaringen kunnen gebruiken om onze klanten nog beter te bedienen.

Wat ik ook zie dat alles transparant wordt. Ik zou het niet ondenkbaar vinden dat we ooit een situatie krijgen waarbij bedrijven inzage geven in de kosten en dat de klant zegt wat jij zou mogen mogen verdienen.

De ontwikkelingen gaan enorm snel. Ik ben oprecht benieuwd naar de volgende stap, het is heel moeilijk te voorspellen, wat vandaag hot is, is morgen weer verouderd. De klant van Boon Edam bepaalt in elk geval steeds meer ons succes, ik laat me graag verrassen!

 

Zelf aan de slag?

Hoop dat je de inbound marketing case van Boon Edam inspirerend vindt. Ik hoor ook graag van jouw als lezer van deze blog wat je vragen of eigen ervaringen zijn met de veranderde B2B markt in het algemeen en inbound marketing in het bijzonder. Je kunt je reactie hieronder kwijt.

Wil je aan de slag met Inbound Marketing voor jouw bedrijf? Dan kan ik je aanraden om de workshop Inbound Marketing te bezoeken op 12 oktober die Caramel organiseert, samen met Digital Sales specialist Paul Hassels Mönning van Dutchmarq.

Er is plek voor slechts 12 deelnemers van sales- en marketingverantwoordelijken van bedrijven met meer dan 20 medewerkers. De doelgroep bestaat uit commercieel directeuren, sales managers, business development managers en marketing managers.

Of neem contact op en vertel me meer over je ambities en je vragen in een persoonlijk gesprek!

 

Hoe superpromoters je bedrijf in goede en slechte tijden helpen

In maart vroegen we aan ruim 100 klanten, partners en netwerkrelaties om mee te werken aan het jaarlijkse Caramel relatieonderzoek. Hoe deed Caramel het in 2017 na een veelbewogen jaar? En wie wint dit keer de Caramel prijs? Je leest het in deze blog!

Jasper van Bochove
Jasper van Bochove april 5, 2017

Roerig jaar

Voor een marketingbureau in een overvolle markt die bol staat van de hypes zijn goede relaties het allerbelangrijkste. Influencermarketing is nu de laatste hype, superpromoters heten in deze nieuwe nu heel populaire marketingvorm micro-influencers. Feit is dat we al jaren lang bezig zijn met superpromoters, maar nu is Caramel dus eigenlijk heel hip. Los van hypes, het succes van een marketingbureau hangt sterk af van een goede samenwerking met klanten en relaties. Zodat je kunt zorgen voor veel toegevoegde waarde en een maximale klantbeleving, waardoor nieuwe klanten binnenkomen via de mond-tot-mondreclame van superpromoters.

Zoals velen van jullie weten was 2016 voor Caramel en mij persoonlijk een roerig jaar, mede door het vertrek van mede-oprichter en zakenpartner Gerdien Dalmulder. Gelukkig wisten de smaakmakers en ik zelf daarna het vertrouwen van meerdere bedrijven te winnen wat leidde tot mooie nieuwe klanten en opdrachten zoals Utility Provider, Bergman Clinics en ContactCare. Maar toch vond ik het enorm belangrijk om een klein jaar later te weten hoe de Caramel relaties over ons bureau denken, hoe betrokken en enthousiast ze zijn, in hoeverre ze delen over Caramel en uiteraard wat er beter kan. In de kern is het jaarlijkse relatie onderzoek een superpromoter-onderzoek, een belangrijke methode om te achterhalen in hoeverre relaties over je praten, de graadmeter voor hoe goed je bedrijf het doet en welke groei je kunt verwachten.

Betrokkenheid en enthousiasme

Het eerste wat opviel was de hoeveelheid deelnemers aan het onderzoek, 30, wat een stuk meer was dan vorig jaar. 12 klanten, 7 partners en 11 netwerkrelaties deden mee. Dit komt onder meer door een nieuw aantal klanten en relaties waar veel tijd en energie in gestoken is. Maar de betrokkenheid van relaties bij Caramel is dus alleen maar verder toegenomen.

De Net Promoter Score (NPS) van 2017 is een hele mooie +30. Hieronder de uitslag op de NPS vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat je Caramel Business aanbeveelt aan anderen?”

 

De NPS score is lager dan vorig jaar, wat zou kunnen komen door minder tijd voor relaties en de dienstverlening zelf. Dat is zeker een aandachtspunt.

Maar het aantal promoters, dus mensen die de negens en tienen geven en superpromoters, de mensen die actief delen en leads en klanten aanbrengen is in absolute zin toegenomen. Het enthousiasme is er gelukkig niet minder op geworden!

Redenen om Caramel aan te bevelen

Een greep uit de redenen voor promoters om negens en tienen te geven op de kans dat ze Caramel aanbevelen aan vrienden, kennissen, collega’s en andere relaties:

“Ik ben zeer tevreden over de samenwerking met Caramel tot nu toe!”

“Veel vertrouwen in Jasper, en goede prestatie gezien van Roderik”

“Ik heb het genoegen gehad om samen te werken met Jasper bij een reeks workshops voor een klant. Met de begeleiding en bevlogenheid van Jasper is het project helemaal geslaagd! Ik zal in de toekomst Jasper zeker aanraden en hopelijk werken we nog vaker samen”

“Omdat de vriendelijkheid van jullie service zich uit in alle opzichten en Caramel echt weet hoe ze waarde toevoegt aan een merk”.

“Omdat jullie toppers zijn. Professioneel en ook nog supergezellig, wat wil je nog meer?”

“Goede samenwerking. Jasper anticipeert op behoefte en houdt de snelheid erin”.

“Fijne samenwerking, goede begeleiding, duidelijke en implementeerbare resultaten”

Kijk, voor dit soort complimenten doen we het bij Caramel 😉

Geen 9 of 10 geven maar wel superpromoter gedrag, hoe kan dat?

Dan het deelgedrag van de Caramel relaties. 7 van de 11 promoters hebben meer dan 3 keer over Caramel gepraat, 2 zelfs meer dan 5 keer. Opvallend is ook dat de meest actieve Caramel superpromoter die heel veel deelt (zeker meer dan 20 keer in een jaar tijd), regelmatig leads en een aantal klanten heeft binnen gebracht, een 8, dus geen 9 of 10 gaf op de NPS vraag. Volgens hemzelf komt dat omdat hij vindt dat het nog beter kan. Strikt genomen is hij dus volgens de NPS geen superpromoter. Maar ik weet wel beter, want hij heel veel invloed en laat dat nou juist de ultieme eigenschap van een superpromoter of micro-influencer zijn. Dit is precies de reden om altijd naar de verhalen, feedback en het gedrag van klanten en relaties te kijken achter de NPS score. Het kunnen heel kritische superpromoters zijn. Hoe dan ook, het belooft wat voor Caramel als we zorgen dat we met zijn feedback aan de slag gaan!

Verheugend is ook dat 77% van de relaties aangaf Caramel te zien als partner waar ze op de langere termijn mee wil samenwerken, 30% zelfs met grote zekerheid. Ik ga voorlopig nog niet in mijn strandstoel achterover leunen, maar de uitkomsten geven veel energie en vertrouwen voor de toekomst van Caramel. Onze ambitie is om een lentegeluid te laten horen in een herfstmarkt!

Winnaar Caramel prijs

Winnaar van de Caramel prijs is dit jaar Didar Kargi, marketing manager B2B van T-mobile die met haar betrokkenheid en enthousiasme – en wat hulp van Caramel 😉 – met haar collega’s bezig is om klantbeleving binnen T-Mobile Zakelijk naar een hoger plan te krijgen.

Een mooie missie in een sterk concurrerende markt. Maar T-Mobile heeft service en persoonlijke contact hoog in het vaandel staan. Succesfactoren die zorgen voor de huidige groei van T-Mobile in Nederland.

Binnenkort kom ik even langs om je prijs langs te brengen Didar!

Zelf aan de slag en groeien door mond-tot-mondreclame

Een superpromoter onderzoek geeft veel inzicht en verbetermogelijkheden. Maar vooral veel zicht op de kansen voor groei. En dat kun je als ambitieus ondernemer, zeker na een roerige tijd goed gebruiken. Het is een heel prettig gevoel dat relaties en zeker superpromoters meedenken, helpen  en voor commerciële kansen zorgen. Omdat ze simpelweg geloven dat ook andere bedrijven en mensen daar beter van worden. In goede – en in slechte tijden helpen superpromoters dus je bedrijf verder. Alle Caramel relaties -ook die niet mee hebben gedaan aan het onderzoek- wil ik danken voor de samenwerking, het vertrouwen en jullie enthousiasme!

Wil je zelf aan de slag met een superpromoter onderzoek net als NIZO Food & Health en Bergman Clinics? Neem contact op met mij voor een afspraak over hoe jouw bedrijf kan groeien door superpromoters, influencers en mond-tot-mondreclame.

PS: doe je mee aan de Facebook actie en post je jouw Caramel moment? Iedereen die dit leest kan meedoen kan tot en met zondag 9 april!

Je klantbeleving verhogen met Limburgse vlaai en persoonlijk contact

Als je de vele blogs en artikelen met voorspellingen en trends voor 2017 leest zou je bijna denken dat alles in marketing tegenwoordig draait om digitale innovatie. Dat wordt inderdaad steeds belangrijker, veel klanten willen graag zelf online dingen uitzoeken en regelen. Maar in deze blog lees je hoe juist persoonlijk, klantgericht contact innovatieve bedrijven laat groeien en succesvol maakt.

Jasper van Bochove
Jasper van Bochove januari 25, 2017
Bron: http://www.bakkerijhannen.nl

Bron foto header: http://www.bakkerijhannen.nl

Persoonlijk contact geeft de doorslag

Elke keer valt het me weer op in de customer experience trajecten die ik doe: het persoonlijke contact dat klanten hebben met organisaties maakt het verschil in hoe zij organisaties ervaren en geeft de doorslag om voor hen te kiezen. Bovendien blijkt uit onderzoek van Technologiebedrijf Verint dat 80 procent van de Nederlanders bij zijn dienstverlener blijft en vaker geneigd is een positieve beoordeling achter te laten als er prettig klantcontact is geweest. Dit geldt ook als de diensten duurder zijn dan elders.

Meer loyaliteit na persoonlijk en telefonisch contact

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persoonlijk contact centraal in customer journey NIZO

In 2016 deed Caramel een Customer Experience project voor NIZO Food research dat een herpositionering en rebranding traject doorliep. NIZO vroeg Caramel om de customer experience te optimaliseren voor twee groeisegmenten: Health en Pharma. NIZO website direct contact met expertWe ontwikkelden de ideale customer journey voor deze markten met behulp van de inzichten uit een aantal interviews met internationale klanten van NIZO. Duidelijk bleek dat online zoeken het startpunt was van de journey maar dat het persoonlijk contact met NIZO medewerkers, geholpen door het enthousiasme van superpromoters de doorslag gaf voor bedrijven om klant bij NIZO te worden.

De inzichten uit het traject zijn direct verwerkt in de nieuwe website die door Caramel partner Go2People is ontwikkeld. “Trust” is één van de nieuwe merkwaarden van NIZO die binnen hun nieuwe website uiting krijgt door bezoekers zo snel mogelijk bij een gezocht expertisegebied een beeld te geven van de expertise van een NIZO specialist. Alles is er op gericht direct persoonlijk contact met hem of haar op te kunnen nemen. Kansen liggen er nu nog om haar superpromoters, de meest enthousiaste klanten van NIZO, meer te activeren en centraler te stellen in cases en videotestimonials. Dan wordt “Trust ” nog meer “Social trust” en het vertrouwen in NIZO als organisatie verder vergroot.

Limburgse vlaai door T-Mobile

Bij een klant van T-Mobile zakelijk, een florerend ICT bedrijf in Venray deed ik laatst een interview. Doe was om te achterhalen hoe de customer experience van het “onboarding proces” van de mobiele propositie verbeterd kan worden. Limburgse-VlaaiHet proces om de mobiele aansluitingen bij alle medewerkers te activeren liep eigenlijk overwegend soepel. Maar het attente gebaar van de accountmanager om na livegang een verrassingsbezoek te brengen aan het bedrijf met Limburgse vlaai bleef de klant het meest bij. Heel simpel eigenlijk. Maar met groot effect: verrassing en persoonlijke aandacht voor mensen rondom een redelijk “recht-toe-recht-aan proces” maakt een klant blij en verhoogt de beleving van je organisatie enorm. Uit de verkiezing van de “Beste Service Award 2017”  bleek ook dat de beste bedrijven zich naast het leveren van snelheid en gemak (20%) door digitale service ook onderscheiden op het leveren van extra’s en verrassingen.

Chatrobot en persoonlijk contact

Steven van Belleghem schreef het al in zijn boek “When digital becomes human”: succesvolle online bedrijven hebben een “digital first relatie” maar dit betekent altijd een “customer first relatie”.

Kijk naar de opkomst van chatrobots en webagents met artifical intelligence. Een voorbeeld hoe dit in de zakelijke markt zou kunnen werken voor Voice Over IP, oftewel cloud telefonie. Veel ondernemers zijn aangetrokken tot innovatie en technologie en zien de voordelen van cloud telefonie wel, flexibel en vaak zijn er aantrekkelijke kosten. Maar om de keuze te maken lopen ondernemers wel tegen vragen aan; Hoe zorg je dat cloud telefonie past bij de bedrijfsprocessen en dat het echt waarde voor je bedrijf biedt? Hoe kan cloud telefonie meegroeien met je bedrijf? Chatbot conversationHoe wordt de bereikbaarheid gegarandeerd als je bedrijf biedt 24×7 service biedt aan klanten? Veel van die vragen kunnen door een goed ingerichte chatrobot op de website van de cloud telefonie aanbieder worden beantwoord. Maar een voorwaarde is dat de agent zelflerend is waardoor de chatbot steeds meer relevante antwoorden kan geven en vervolgvragen kan stellen. Liefst wordt je als potentiële klant in een volgend bezoek herkend en is je profiel verrijkt, waardoor de gesprekken met een chatrobot steeds relevanter en intelligenter worden en je echt verder helpen. Een goede chatrobot kan enorm veel resources schelen en in de toekomst zelfs slimmer worden dan de gemiddelde service medewerker. En wat er dan kan gebeuren zie je in dit filmpje 🙂 Maar serieus: altijd moet je als klant de gelegenheid hebben om te kunnen bellen met een medewerker als de chatrobot je antwoorden even niet snapt en je dus niet verder helpt. Of als een stem van een deskundig persoon gewoon prettiger voelt. Geef de klant de keuzevrijheid om zijn kanalen zelf te kiezen.

Bergman Clinics gaat enthousiaste cliënten vinden en activeren

In de zorgsector is persoonlijk contact cruciaal. Het advies van een huisarts is belangrijk, maar steeds belangrijker worden de ervaringen van bestaande cliënten.

Caramel is vanuit het collectief De Kracht van Enthousiasme aan de slag gegaan met een mooie opdracht, het ontwikkelen van een Superpromoter activatieprogramma voor Bergman Clinics. Persoonlijk contact is hier volledig leidend en gestructureerd vergroten van mond-tot-mondreclame de weg naar het versnellen van hun groei.

Bergman Clinics is een innovatieve en ambitieuze zorgverlener die kwaliteit en cliënt beleving al van af de start in 1988 hoog in het vaandel heeft staan. De organisatie is actief met 5 divisies: Uiterlijk & Huid, Oogzorg, Vrouwenzorg, Inwendige zorg en Bewegingszorg. Voor dit type zorg is persoonlijke aandacht cruciaal, er is vaak veel angst en stress en soms ook koudwatervrees om aan een behandeling te beginnen. Het advies van een huisarts is belangrijk, maar steeds belangrijker worden de ervaringen van bestaande cliënten, mensen die al behandelingen bij Bergman Clinics hebben gehad. Zij kunnen als ervaringsdeskundigen enorm veel vertrouwen en enthousiasme wekken en mensen zo veel makkelijker laten beslissen.

Bergman Clinics clientenBergman Clinics boekt al jarenlang hoge scores op kwaliteit en ook op een belangrijke klant KPI, de NPS (Net Promoter Score). De intentie bij cliënten om Bergman Clinics aan te bevelen bij anderen is er, maar de uitdaging is om te zorgen dat het enthousiasme nog meer gedeeld gaat worden.

We starten met een externe survey om onder meer te achterhalen wie de superpromoters van Bergman Clinics zijn, waar ze zo enthousiast over zijn en hoe en wanneer ze hun enthousiasme delen met anderen. Mede op basis daarvan en een aantal deep dive interviews gaan we activatierichtingen voor verschillende superpromoter groepen bedenken en een activatie programma ontwikkelen zodat mond-tot-mondreclame gestructureerd vergroot wordt.

Aan de slag met de klant

Digitale innovatie is geweldig. Chatbots, marketing automation, online lead nurturing, het biedt fantastische mogelijkheden voor bedrijven. Maar stel je zelf in alles wat je in 2017 van plan bent eens eerlijk de vraag “hoe verhoogt dit de beleving van de klant?”

En de ultieme gewetensvraag: “hoe belangrijk is de klant nou echt in jouw bedrijf?”

80% van de CEO’s vindt zijn bedrijf klantgericht, maar slechts 8% van de klanten is het daarmee eens. Misschien behoor je al tot de 20% van de CEO’s met blije klanten. Zo niet, zorg dat jouw klanten het wel met jou eens worden en ga aan de slag!

 

 

Customer engagement: van customer journey tot echt verbinding maken

Customer engagement is een relatief nieuwe term voor iets wat al heel lang wordt geroepen: het centraal stellen van de klant. Maar urgenter dan ooit. Zeker in b2b-markt valt hier nog een flinke slag te maken. Maar hoe pak je zo’n traject aan en wat levert het op? Dit is het tweede deel van de blog over customer engagement bij CRM Partners.

Jasper van Bochove
Jasper van Bochove november 22, 2016

Dit verhaal in twee delen gaat over het customer engagement. In het eerste deel sprak ik de oprichter en ceo, Emiel Putman, over de wens een customer engagement company te worden, de ambitie en de ontwikkelde visie. In dit twee deel spreek ik Debbie Alders, manager van het Customer Engagement programma. We gaan met Debbie dieper in op de aanpak, hoe je medewerkers en klanten betrokken krijgt, de resultaten tot dusver en de next steps.

De customer journey

Kun je wat vertellen over wat jullie zoal gedaan hebben de afgelopen periode, zeven maanden na de start van het customer-engagementprogramma?
“Nadat we het programma hebben gelanceerd, hebben we de kansen in kaart gebracht door één generieke customer journey in kaart te brengen met een vertegenwoordiging vanuit verschillende disciplines in de organisatie. Dus de journey voor al onze klanten, inclusief de moments of truth, maar juist ook de (on)-bewuste momenten daaromheen.”

“We hebben allereerst de huidige klantbeleving in kaart gebracht, dat leverde ons heel veel inzichten op. We hebben daar bewust gekeken wat nodig was om snel impact te kunnen maken bij onze klanten en hoe onze collega’s dit in de praktijk konden realiseren.”

“Daarna hebben we in een sessie met een stuk of acht klanten de customer journey outside-in ontwikkeld. Dat bracht ons wel tot het inzicht dat sommige dingen iets anders liggen dan we dachten als je bijvoorbeeld kijkt naar behoeften in verschillende sectoren. Je kunt namelijk wel een generieke journey maken, maar deze heeft wel een verdiepingsslag nodig voor de specifieke markten waarin wij opereren.”

Kun je een voorbeeld geven?
“Een kleinere organisatie wil op technisch vlak geheel ontzorgd worden, terwijl grote financiële instellingen zelf grote ict-afdelingen hebben met veel specifiekere behoeften.”

Customer engagement canvas

Hoe hebben jullie de uitkomsten van de customer journey vertaald naar het customer-engagementprogramma?
“We werken in een scrum-proces met stories en bepalen onze prioriteiten met behulp van een backlog. We hebben sprints van vier weken waarin we in multidisciplinaire teams aan stories werken, door de organisatie en de drie markten heen. Bewust, want we willen zoveel mogelijk kruisbestuiving hebben.”

“Parallel daaraan hebben we een ‘customer-engagementcanvas’ gemaakt om de klantbeleving die we nastreven met alle bijbehorende acties op het netvlies te krijgen van iedereen.”

“In het canvas hebben we de visie en droom die al eerder waren ontwikkeld vertaald naar meer concrete onderdelen. Zo staan onze strategie omschreven, de gewenste klantbeleving en wat dat betekent voor het gedrag van onze collega’s. Voor dat gedrag is ook een bepaalde werkbeleving nodig en leiders moeten dat faciliteren.”

foto-canvas

“Zo hangt het allemaal met elkaar samen. Als je ons vraagt wat wij graag willen dat klanten over ons zeggen, dan is dat ze zich erkend voelen, begrepen en geraakt. Dit betekent voor ons oprechte aandacht geven, achter de werkelijke behoeftes van onze klant komen en verwachtingen overtreffen. Hierop sturen we ook echt.”

Hoe doen jullie dat dan?

Lees verder op Marketingfacts

De noodzaak van customer engagement voor de groei van je b2b-bedrijf

Customer engagement, het is een relatief nieuwe term voor iets wat al heel lang wordt geroepen: het centraal stellen van de klant. En laat dat nou urgenter dan ooit zijn. Zeker in de b2b-markt valt hier nog een flinke slag te maken. Is customer engagement dan oude wijn in nieuwe zakken? Volgens CRM Partners zeker niet. Eerder pure noodzaak.

Jasper van Bochove
Jasper van Bochove november 3, 2016

Deze blog in twee delen gaat over het customer engagement. In dit eerste deel spreek ik de oprichter en ceo van CRM Partners, Emiel Putman, over de wens een “customer engagement company” te worden, de ambitie en de ontwikkelde visie. In deel twee beschrijf ik de ervaringen die het bedrijf opdeed gedurende het proces.

Oude wijn in nieuwe zakken?

Wat is customer engagement eigenlijk? Ik kom al snel de volgende definitie tegen:

Customer engagement (CE) is een concept binnen de marketing, waarmee een connectie (de relatie) tussen de klant en een bedrijf of merk wordt uitgedrukt. Het bereiken van een hoge customer engagement is voor bedrijven wenselijk, omdat dit kan leiden tot een hogere loyaliteit van de klant richting het bedrijf/merk.

Customer engagement is feitelijk een relatief nieuwe term voor iets wat al heel lang wordt geroepen: het centraal stellen van de klant. Zanna van der Aa schreef er in 2014 op Marketingfacts al eens een blogpost over en constateerde:

Lees verder op Marketingfacts

 

B2B bedrijf: haal nieuwe klanten binnen door te stoppen met verkopen!

Relevant zijn voor klanten is de grote uitdaging voor b2b-bedrijven op dit moment. Een effectieve samenwerking tussen marketing en sales is daarin cruciaal. Met contentmarketing als katalysator. Het B2B Marketing Event van Vakmedianet bood het publiek een middag vol inspiratie, interactie en relevante praktijkcases.

Jasper van Bochove
Jasper van Bochove oktober 10, 2016

B2B Marketing Event relevant door interactie en praktijkcases

Relevant zijn voor klanten is de grote uitdaging voor b2b-bedrijven op dit moment. Een effectieve samenwerking tussen marketing en sales is daarin cruciaal. Met contentmarketing als katalysator. Het B2B Marketing Event van Vakmedianet bood het publiek een middag vol inspiratie, interactie en relevante praktijkcases.

Deze blog heb ik samen geschreven met Bram Boertjes, digital marketing partner bij BramBo Digital.

You sell more if you stop selling

Laura Nuhaan doet de keynote en neemt het publiek mee in de razendsnelle veranderingen in de b2b-markt. Het draait meer dan ooit om de klant. 64 procent van de bedrijven zegt hun klanten goed te kennen. Slechts 24 procent van de klanten is het daarmee eens. Een enorme kloof valt dus nog te overbruggen.

Laura vertelt dat volgens Forrester-onderzoek 1 miljoen b2b-salesmensen overbodig worden in 2020. Bovendien is er nog een andere grote uitdaging: 70 procent van de oriëntatie op aankopen gebeurt online. De aandachtspanne van een goudvis is 9 seconden, voor bezoekers die online zijn is dit 8 seconden. Dat is enorm wennen voor veel b2b-organisaties die nog vooral salesgeoriënteerd zijn en gewend zijn deals te closen via verkoopbezoeken. Er is een nieuw motto nodig: “You sell more if you stop selling.”

Lees verder op Marketingfacts

Heb je een vuurtje? hoe je van werknemers superpromoters maakt

Een product of service verkoopt zich allang niet meer zelf. Klantbeleving wordt een steeds belangrijker thema voor bedrijven. Medewerkers spelen hierin een cruciale rol; als superpromoters kunnen zij (nieuwe) klanten informeren en enthousiasmeren. En dat zorgt voor nieuwe klanten en groei. In deze blog lees je hoe dat werkt.

Jasper van Bochove
Jasper van Bochove augustus 25, 2016

De medewerker en zijn invloed op klantbeleving

Succesvolle bedrijven snappen dat het – nu meer dan ooit – draait om menselijk contact. Keer op keer zien we bij Caramel klanten ook dat de menselijke factor een enorme impact heeft op klantbeleving. Uit de Benchmark Klantgericht Ondernemen blijkt ook hoe onder anderen Johnson & Johnson, Ritz Carlton, DSM, Lego en Avatar ‘best in class’ werden door hun klantgerichte cultuur.

Veel B2B bedrijven hebben ongekende kansen in het verhogen van de klantbeleving. De manieren om met (nieuwe) klanten in contact te komen zijn tegenwoordig eindeloos: via telefoon, e-mail en website maar ook via sociale mediakanalen en zelfs What’s app. Maar achter die kanalen zitten medewerkers, die heel veel invloed hebben op de klantbeleving.

Met de volgende zaken waar medewerkers een belangrijke rol in spelen kun je zelf actief de klantbeleving beïnvloeden:

  1. Maak medewerkers bewust van de grote invloed die zij hebben op klanten. Dat bewustzijn ontbreekt vaak. Een vriendelijke stem, een glimlach, naar iemand luisteren en een klant echt verder helpen maakt een wereld van verschil. Een optimale klantbeleving zorgt ervoor dat een organisatie als positief wordt ervaren en actief wordt aanbevolen aan anderen. En dat zorgt voor meer klanten en dus meer omzet.
  2. Laat medewerkers inzien en het liefst beleven waar hun organisatie voor staat. Kennen zij de Why, de missie, de cultuurwaarden en merkwaarden van het bedrijf waar ze werken? Deze begrippen vormen de kern van waaruit een organisatie handelt. Niet alleen het managementteam, maar de gehele organisatie moet bekend zijn met de why en het merkkader en er dagelijks naar handelen. Wanneer medewerkers de drijfveer van een organisatie snappen, zullen zij zich sneller gevoelsmatig aan haar verbinden. Medewerkers die vanuit hun gevoel spreken worden als sympathieker ervaren dan traditionele verkopers.
  3. Stimuleer enthousiasme. Medewerkers die oprecht enthousiast zijn over hun organisatie, stralen dit automatisch uit. Zij kunnen als geen ander bestaande of nieuwe klanten inspireren, of dat nu op een congres, netwerkborrel is of op een buurtbarbecue. Een enthousiaste medewerker heeft dus directe invloed op het verhogen van de klantbeleving en vergroten van mond-tot-mondreclame.

Aanstekers Gezocht!

“Dat klinkt mooi” hoor ik je denken. “Maak je medewerkers bewust. Laat ze inzien en beleven waar mijn organisatie voor staat. Stimuleer enthousiasme. Maar hoe ik dat dan?”

Plaat_CARAMEL_ppt_breedbeeld

Bij Caramel hebben we ons dezelfde vraag gesteld. Wij zagen ook dat niet alleen klanten, maar zeker ook medewerkers zich als superpromoters kunnen manifesteren. Maar dat gaat niet vanzelf. Ondernemend als we zijn hebben Roderik van Pitvis en ik een product ontwikkeld dat inspeelt op de behoefte bij bedrijven om superpromoters te creëren onder hun medewerkers. We hebben het product Aanstekers Gezocht! genoemd. Ontwikkeld voor bedrijven die al geïnvesteerd hebben in hun why en in hun merk en willen dat hun werknemers “merknemers” en superpromoters worden die klanten en relaties aansteken met hun enthousiasme.

Aanstekers Gezocht! is een interactief en inspirerend enthousiasme event van een dagdeel, in je eigen organisatie of een locatie naar keuze.

Het bevat een aantal ingrediënten die zorgen voor een smaakvol recept waarin je medewerkers centraal staan.

  • Een enthousiasme-peiling: alle deelnemers krijgen een stem door het gebruik van interactieve software
  • De vragen voor de medewerkers zijn afgestemd op je organisatie
  • De response is anoniem en wordt live gepresenteerd
  • Gebruik van de Catchbox: dankzij deze gooimicrofoon blijft iedereen alert
  • Professioneel opgemaakte uitnodiging voor medewerkers, geschikt voor mail of drukwerk
  • Rapportage met kwantitatieve terugkoppeling van het enthousiasme binnen en buiten de organisatie
  • Evaluatie- en adviesgesprek o.b.v. rapportage van de resultaten
  • 3 ‘aanstekelijke’ T-shirts voor het eigen organisatieteam
  • Unieke groepsfoto, uitstekend inzetbaar om enthousiasme op social media te delen

Ervaringen eerste klant

Als je zo’n product als Aanstekers Gezocht! ontwikkeld hebt en daar behoorlijk wat uurtjes in hebt gestopt, is het heel fijn als je feedback krijgt van je eerste klant. Die kregen Roderik en ik van Eigenwijks, die bij de eerste editie van Aanstekers een groep van ruim 40 medewerkers en bestuursleden en vrijwilligers liet deelnemen. 87,5 % was enthousiast tot zeer enthousiast over het evenement. En 82,4% gaf aan veel te hebben geleerd en vond het na afloop makkelijker om hun enthousiasme over Eigenwijks te delen met anderen. Handig hoor zo’n stemtool! Maar vooral waren we blij dat we met Aanstekers Gezocht! de juiste formule hadden gevonden.

Dat bleek ook wel uit de reactie van Dick Glastra-van Loon, directeur van Eigenwijks:

Foto Dick lachend

Er zijn van die waardevolle ervaringen die je graag wilt delen met collega directeuren/managers, omdat je hen dezelfde ervaring gunt. Begin maart had ik zo’n ervaring: het enthousiasme event Aanstekers Gezocht! Een middag met al onze medewerkers, bestuursleden en vrijwilligers, waarin het belang van enthousiasme voor de groei van je eigen organisatie werd ervaren. Een energieke middag met een gevarieerd programma qua vorm en inhoud. Een ervaring die blijft ‘plakken’ en dus impact heeft. Ik gun jou en je medewerkers een dergelijke ervaring. Dit kan wel eens een zeer welkome verrassing zijn!

Mond-tot-mondreclame als duurzame marketing

Wij geloven dat als organisaties actief enthousiasme stimuleren ze zich onderscheiden en ze op de meest effectieve manier kunnen groeien. Enthousiasme is de brandstof voor mond-tot-mondreclame, de meest duurzame vorm van marketing die er is. Anders dan bij andere vormen van marketing zoals reclame – die eerder argwaan en irritatie wekken – draait het bij mond-op-mond reclame om het vertrouwen dat bestaande klanten al hebben in je organisatie. Laat als bedrijf het krachtige instrument mond-tot-mondreclame voor je werken. En begin door medewerkers in te zetten als superpromoters. Heb je een vuurtje?

Voor meer informatie over Aanstekers Gezocht! kijk op de Caramel website Of bel Jasper: 06 – 815 62 614. Bekijk de foto’s van het eerste event op de Facebook pagina: www.aanstekersgezocht.nl.

Verandering van smaak doet eten

Ik heb Caramel per 1 juli verlaten. Dat was geen eenvoudig besluit, maar het is tijd voor verandering. Nieuwe avonturen lonken!

 

Gerdien Dalmulder
Gerdien Dalmulder juli 1, 2016

In de afgelopen 4 jaar hebben Jasper en ik samen Caramel Business opgebouwd. Eerst vanuit onze eenmanszaken, sinds 1 mei 2013 in Caramel Business. We hebben voor prachtige klanten gewerkt, teveel om op te noemen. We hebben samen met onze klanten mooie resultaten bereikt door aandacht te besteden aan superpromoters en de kracht van enthousiasme. Onze kernwaarde inspirerend enthousiasme, brengen we telkens in de praktijk, ook gezien onze nog altijd stijgende NPS. Ik heb veel geleerd en zou het zo weer doen. Toch ben ik na 4 jaar toe aan iets nieuws.

Nieuwe avonturen

De komende periode ga ik daarom voor drie dagen in de week aan de slag met een uitdagend project als kwartiermaker bij de Raad voor de Rechtspraak. Met het Rechtspraak Servicecentrum gaan we de wereld van de Rechtspraak klantgerichter maken en blijvend veranderen. Mijn expertise op het gebied van Customer Experience Management kan ik hier mooi in kwijt. Daarnaast werk ik aan een nieuw concept, want de smaak van het ondernemen bevalt me goed. Wil je op de hoogte blijven? Via LinkedIn en Twitter licht ik af en toe een tipje van de sluier op.

Super woman

So Long, and Thanks for All the Fish!

Ik wil iedereen bedanken met wie ik samen heb gewerkt. Alle klanten die Caramel het vertrouwen hebben gegeven om aan de slag te gaan met hun eigen klanten. Alle partners met wie ik heb samengewerkt; mijn dank is groot.

Onze smaakmakers, Roel ter Voort die de mooiste concepten kan ontwikkelen en vervolgens ook uitvoeren met niets meer dan een goede briefing en een krappe deadline.

Gerdien, so long!

So long!

Roderik Berghegen, die net zo lang doorvraagt tot hij precies weet hoe het zit. Peter Broeder die de Caramel metafoor altijd tot het uiterste – en uiterst vermakelijk – weet te rekken in zijn gedachtenspinsels. En natuurlijk  Jasper, voor zijn inspirerend enthousiasme en de droom die Caramel was en is. Jasper blijft smaakmaken in Caramel en ik wens hem daarbij veel succes.

Ook alle Caramel superpromoters verdienen een heel groot dank je wel, voor jullie aanbevelingen, alle positieve energie en ook de opdrachten die jullie ons hebben bezorgd! Als je tot hier doorgelezen hebt; ook jij bedankt voor je aandacht, een groot goed. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat en zie je graag nog eens. Het avontuur roept, tot ziens!

Een laatste, enthousiaste groet van Gerdien Dalmulder, Smaakmaker in Beleving

Enthousiasme zuigt!

Tot die schokkende ontdekking kwamen we toen we vorige week zelf de superpromoter business case invulden. Enthousiasme levert niets op! WTF?

Dat nieuws moest even inzinken, dat begrijp je wel. We zagen de wijsheid in de woorden van onze eigen David eindelijk in: “Als je alleen maar het positieve omarmt en het zogenaamd negatieve wegdrukt dan ontken je volheid van het leven”. Op naar een voller leven. De vraag die door ons hoofd bleef spoken?

Gerdien Dalmulder
Gerdien Dalmulder april 1, 2016
Angry Customer

 

Hoe nu verder?

Om daar achter te komen hebben we ons het afgelopen Paasweekend opgesloten in een donker hol. Na de verschillende rouwverwerkingsfasen doorlopen te hebben – ontkenning, woede, verdriet, je kent het wel – accepteerden we op 2e Paasdag onze nederlaag.

Stoppen met Caramel?

In eerste instantie overwogen we te stoppen met Caramel. Na veel zuchten, steunen, klagen en zeiken tijdens een heisessie van twee dagen hebben we voor iets anders gekozen. We gaan het over een andere boeg gooien. We stoppen met enthousiasme als speerpunt. Geen nieuwe klanten en omzet door enthousiasme, maar door de nadruk te leggen op frustratie, klagen en pijn. Lekker zeiken in plaats van zoeken naar positieve punten als een naald in een hooiberg.

Leve het cynisme!

Ondertussen zitten we er al goed in. We zijn vaste reaguurders op Geenstijl en de reeten op onze posts nemen flink toe op Dumpert. Een van onze reageersels is al een keer weggejorisd, dus ook dat gaat ook de goede kant op.

Leren van de slechtsten

Cold calling - foto boze dame aan de telefoonOmdat we aan kwaliteit niet willen inboeten verzamelden we een aantal tips en tricks om maximaal rendement te halen uit klachten, cynisme en gezeik. We hebben hulp ingeschakeld van een aantal experts, want je snapt dat we behoorlijk wat bij te leren hebben. We hebben heel wat voor je in petto.

In onze volgende blogs ontdek je bijvoorbeeld hoe je een volledig businessmodel kunt ophangen aan klagende klanten, zoals de Consumentenbond dat heeft gedaan. Ook hebben we gesproken met de oprichters van NoUptime Hosting, zoals ze het zelf zeggen, de enige 100% eerlijke hosting partij in de wereld.

En dat is nog maar het begin!

Verwacht eenvoudige en praktische tips om snel en effectief voor meer cynisme en problemen te zorgen. Bijvoorbeeld:

  • Hoe zorg je dat je klanten niet bij je wegkunnen, hoe ontevreden ze ook zijn? (tips & tricks van een grote telecom provider)
  • Hoe laat je je klanten een premium betalen voor duurzaamheid terwijl je de mileuwetgeving aan je laars lapt? (een kijkje in de keuken van een wereldberoemd automerk uit Duitsland)
  • Hoe je bespaar je op service? (how-to van een design grootheid uit Silicon Valley)

In de gratis download van deze maand vind je bovendien een handige tool met een nieuwe metric die jou helpt te bepalen hoe goed je het doet op de cynisme schaal, de Cynic Performance Unit (CPU).

Er is voor ons een wereld opengegaan. We hopen voor jou ook. We moeten nog veel leren en het zal tijd kosten. Maar als we tussentijds veel fouten maken en ernstige klachten veroorzaken is dat geen probleem. Daar zijn we ondertussen al wel achter!

Succes en groei met klantgeluk bij Voys – deel 2

De Groningse Telecomprovider Voys groeit al jaren als kool. Ik sprak oprichter en “Chief Happy People” Mark Vletter. Voys heeft heel veel superpromoters blijkt uit de extreem hoge Net Promoter Score van +70, in de telecom zelfs de hoogste ter wereld. Wat is het geheim achter het succes van deze lekker eigenwijze challenger? Welke rol speelt klantgeluk bij hun groei?

Dit is deel 2 van de blogserie over klantgeluk bij telecom challenger Voys. Hoe wordt succes gemeten? En wat kan jij van Voys in jouw bedrijf leren? Je leest het in deze blog.

Jasper van Bochove
Jasper van Bochove maart 23, 2016

SUCCES VAN SUPERPROMOTERS METEN

Hoe wordt het succes van het team klankgeluk van Voys gemeten? Welke KPI’s zijn gehanteerd om gelukkige Superpromoters te creëren?

Mark Vletter: “We hebben een hele bak aan KPI’s opgesteld, wacht even, ik pak mijn Excel er even bij. Je wilt sowieso dat het aantal cases dat je hebt openstaan bij klanten zo beperkt mogelijk is. Als dat lukt hebben medewerkers tijd over om proactief een follow up te doen van een al beantwoorde vraag. Of ze kunnen gewoon even bellen om te te horen of alles naar wens is en of Voys nog ergens mee kan helpen”.

Attractive business man drawing on a graph

Wij vinden dat een gelukkige klant een zelfredzame klant is. Zelfredzaamheid is een belangrijk doel en heeft daarom een aantal KPI’s gekregen. We meten bij Voys hoeveel mensen er op de FAQ pagina’s klikken en hoeveel chatsessies er worden aangevraagd. We houden ook bij welke vragen veel gesteld worden en schrijven die bij op de FAQ of maken er een filmpje over. En uiteraard is de NPS een heel belangrijke KPI voor klantgeluk. Het actief aanbevelen van onze meest enthousiaste gelukkige klanten meten we heel simpel door aan de klant te vragen bij het afsluiten van een contract hoe hij of zij bij Voys terecht gekomen is.

De klanttevredenheid is sinds de invoering van klantgeluk gestegen. Die begon bij een hele mooie 8,6 en was de afgelopen drie maanden respectievelijk een 8,8, 8,9 en een 9,0. Er is duidelijk sprake van een trendlijn en die zet door. Onze NPS is nu 70, de hoogste score in de telecombranche. Ter wereld”.

Welke inzichten hebben jullie gekregen van gelukkige klanten?

Je ziet bij klanten die een hoog cijfer geven op de NPS vraag (een negen of een tien) dat de loyaliteit hoger is. De vrijheid van opzeggen die Voys aan een klant geeft, levert in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten dus juist een loyalere klant op.

In hoeverre worden er voor de superpromoters van Voys ook aparte activatie inspanningen gedaan om ze actiever te laten aanbevelen?

Dat doen we eerlijk gezegd nog te weinig. Wel vragen we sinds we 4.500 klanten hadden actief om reviews. Maar liefst 2.000 van de 7.000 klanten hebben een klantreview geplaatst. Het waren er waarschijnlijk nog meer geweest als we dat meteen vanaf de start hadden gevraagd aan klanten.

Ook staan we bij Voys altijd open voor vragen en ideeën van klanten. Je mag als klant altijd langskomen. Ook krijgen we regelmatig verzoeken om ergens te komen spreken en vragen van mensen die hier graag een dag willen komen flexen.

KLANTGELUK EN GROEI

Wat is de relatie tussen de groei van Voys en jullie meest gelukkige en enthousiaste klanten?

Business man op snowboard in de blauwe luchtOnze klanten zijn heel gelukkig met ons, dat blijkt wel uit de vele positieve reviews, de hoge klanttevredenheid en de superhoge NPS. De groeicurve van Voys gaat door, al jaren op rij. Zelfs als we een klantenstop zouden inlassen zou onze groei door de groei van onze eigen klanten doorgaan. Dit jaar zullen we voor het vijfde jaar op rij in de lijst van snelle groeiers staan van het FD. We waren het afgelopen jaar de snelst groeiende telecomoperator van heel Europa.

Welke systemen gebruiken jullie gebruik om klantgeluk te faciliteren?

Twee systemen ondersteunen klantgeluk. We zijn nu bezig om een nieuwe generatie CRM pakket (ergens tussen CRM en workflow in) te laten ontwikkelen dat de externe communicatie moet gaan faciliteren. Er is inmiddels al 4 jaar aan ontwikkeld. Er wordt nu een Alpha test met klanten gedaan om de werking te valideren. Over een jaar gaan we het ook aan derden aanbieden. Wat Slack heeft gedaan voor interne communicatie willen wij straks met ons pakket gaan doen voor externe communicatie.

LESSONS LEARNED

Wat zijn je belangrijkste 3 lessen aan innovatieve MKB bedrijven?

  1. Het is belangrijk om goed te luisteren naar de klant. Maar zorg ook dat je teruggeeft aan de klant wat je hebt gedaan met die informatie;
  2. Wees radicaal transparant: over waar je je geld aan verdient, laat zien welke zaken je nog niet op de rit hebt en laat klanten zelf beslissen of ze hun review willen laten publiceren op je website. Het maakt je geloofwaardig en geeft vertrouwen;
  3. Zorg dat je het intern op de rit hebt voor je extern mooie beloftes gaat doen. Inside-out gaat voor Outside-in!

Transparant gevel transparent glas glass mooie blauwe hemel blue sky

Mark: “Over die transparantie heb ik nog wel wat te zeggen. Een jaarverslag is bij beursgenoteerde bedrijven vaste prik en wekt de schijn van transparantie. Maar het gemiddelde jaarverslag is vaak niet doorheen te komen, zo saai. Omdat Voys niet beursgenoteerd is maar wel radicaal transparant is, denken we nu serieus na over een eigen jaarverslag, maar dan anders. Idee is om in een infographic op 1 A4 inzichtelijk te maken wat er gebeurt met het geld dat er binnenkomt. Over alles, dus inclusief R&D, salarissen en geld voor goede doelen”.

NEXT STEPS EN DE DROOM VAN MARK

Waar ben je het meest trots op?

Op het Voys team!

Wat is voor jullie de volgende stap? Welke kansen liggen er nog?

Mark herhaalt de vraag hardop aan zijn collega’s: een nog betere integratie van Klantgeluk met Voys One, de propositie voor de grootzakelijke markt. En we willen nog iets sneller worden in het oplossen van technische vragen. Verder mogen de zelfhulppagina’s nog beter bezocht worden. Daarom willen we meer relevante content gaan publiceren om die pagina’s beter vindbaar te maken.

Wat is je droom voor Voys?

Droom dream vergezicht visie vision missie leiderschap“Onze why is het mooier maken van de telecomwereld. Sinds de 10 jaar dat we actief zijn in de markt inspireren we steeds meer andere telco’s zoals KPN en Tele2 in onze manier van klantgericht werken. We zien de laatste tijd dat ook de gevestigde orde een steeds hogere NPS krijgt. Dat vinden wij goed nieuws, want daarmee wordt de telecomwereld mede dankzij ons beter. Mijn droom is dat dit verder doorzet en er meer klanten van telecomproviders gelukkig worden, zoals bij ons. Hopelijk kunnen we zelfs bedrijven in andere branches inspireren om hun klanten gelukkiger te maken!”.