“Houd een klantgerichte koers met een sterke identiteit”

Ondernemen met de klant centraal maakt organisaties relevanter en wendbaarder.

Maar ondanks de grote beloftes van klantgericht ondernemen lukt het maar weinig organisaties om substantieel te groeien en betere resultaten te halen.

Onderzoeken laten zien dat klantgericht ondernemen pas duurzaam succesvol is als het gebeurt vanuit de kracht van de organisatie, vanuit een sterke eigen identiteit. Denk maar aan bekende succes voorbeelden als Coolblue, Starbucks, Lexus, KNAB of De Efteling. Het geheim is dat ze niet alleen klantgericht zijn, maar vanuit een sterke identiteit ook kleur bekennen en daardoor heel herkenbaar, authentiek en onderscheidend zijn. Cruciale ingrediënten voor duurzame merkvoorkeur en loyaliteit van klanten. Zeker ook voor B2B bedrijven.  

Wil je het maximale uit de grote kansen die klantgericht ondernemen biedt halen?

Doe dat dan vanuit je kracht, een sterke eigen merkidentiteit. Zorg dat er een praktisch en inspirerend belevingskompas is gebaseerd op die merkidentiteit. Een kompas met een klantgerichte merkvisie, rol, persoonlijkheid, waarden en beloftes. Dat antwoord geeft op de simpele vragen: waarom doen we dingen die we doen (merkrol), voor wie (stakeholders), hoe doen we dat (merkwaarden) en wat betekent dat voor wat we doen (bijv. gedrag en communicatie)?

Dat geeft je medewerkers vanuit de eigen kracht een klantfocus, kaders en inspiratie voor de vele beslissingen die ze moeten nemen om met elkaar merkwaardige klantervaringen en enthousiaste klanten te creëren.

Aan de slag?

In vier stappen helpt Caramel je met het ontwikkelen van een praktisch belevingskompas:
  1. Merkessentie. Korte merkanalyse van de klant, de organisatie en de concurrentie. Interviews met leiding, enkele medewerkers en klanten om de inzichten te duiden en de merkessentie bloot te leggen.
  2. Merkroutes. Inzichten en merkessentie vertalen naar mogelijke merkroutes. Inzichtelijk maken in een presentatie en die in een werksessie presenteren en bediscussiëren.
  3. Merkidentiteit. Gekozen merkroute uitwerken in een rijke merkidentiteit met onder andere een heldere merkvisie, rol (missie), stakeholders, persoonlijkheid, waarden en beloftes. Presenteren en bediscussiëren in een werksessie.
  4. Merkbetekenis. Samen met de medewerkers de betekenis van de merkwaarden vertalen in kaders voor belangrijke merkmanifestaties zoals gedrag, mensen, cultuur, communicatie, stijl, proposities, etc.

Wil je aan de slag met een belevingskompas voor jouw organisatie?

Neem contact op met Jasper van Bochove, 06-815 62 614 of mail jasper@caramelbusiness.nl

 
“Jouw bedrijf laten
groeien door enthousiasme?”