“CreĆ«er inzicht in wie je superpromoters zijn”

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven in de zakelijke, B2B markt door mond-tot-mond reclame van de 5% meest enthousiaste klanten (superpromoters), 70-80% van hun nieuwe klanten binnen krijgen. 

In de B2B markt is de samenwerking met ambassadeurs, beïnvloeders en experts enorm belangijk. Social proof – ‘het zal wel goed zijn, want X gebruikt het ook’ – is daar een enorm belangrijke factor. Dat komt omdat de meeste niche-bedrijven in B2B altijd al problemen hebben gehad met het traditionele adverteren, vanwege de grote hoeveelheid ruis. Hun producten zijn vaak zo specifiek dat het niet effectief is om een tv-reclame op RTL4 hiervoor uit te laten zenden.

Het belang van superpromoters is groot

  1. Superpromoters bepalen het succes van een organisatie. Enthousiaste klanten zijn emotioneel betrokken en daarom loyaler, besteden vaak meer, zorgen ervoor dat er positief over je bedrijf wordt gesproken en dat er nieuwe klanten worden aangebracht. Superpromoters hebben dus een positief effect op de omzet en reputatie van een bedrijf.
  2. Superpromoters leren je wat je goed doet. Het is ontzettend motiverend om van superpromoters te horen waarom ze zo enthousiast over je zijn. De superpromoters zijn kritisch en betrokken en geven veel feedback waar je organisatie kan verbeteren. Hun enthousiasme is echter zeer motiverend om de kansen op te pakken. 
  3. Superpromoters zijn een ideale kandidaat voor co-creatie trajecten. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een nieuw product, de ideale customer journey, een marketingcampagne of een nieuwe strategie. Superpromoters zijn bereid om hieraan mee te werken, ze hebben de expertise en interesse en weten ook goed wat hun sociale omgeving zou willen. Ze zijn daardoor in staat om niet alleen namens zichzelf mee te denken maar ook namens hun omgeving. Hun invloed is goud waard. 

Het is dus enorm belangrijk om te weten wie jouw superpromoters zijn! 

Bron: CapGemini Digital Transformation Institute survey, The Key to Loyalty; August–September 2017, N=9,213 consumers.

Superpromoters identificeren

Een belangrijk instrument om superpromoters te identificeren is het doen van superpromoteronderzoek met behulp van de NPS (Net Promoter Score*) vraag. Uit eerdere trajecten blijkt dat superpromoters, de mensen die een 9 en 10 geven op de vraag of ze hun leverancier aanbevelen, 3 tot 4 keer zoveel omzet genereren als criticasters (mensen die een 6 of minder geven). Ze zorgen ook nog altijd voor 1,5 tot 2 keer zoveel omzet als gewoon tevreden klanten (7-8).

Dit superpromoteronderzoek helpt je je superpromoters te identificeren en beter te leren kennen en is een startpunt voor het verhogen van de customer experience en nieuwe klanten via mond-tot-mondreclame.

We gebruiken een online onderzoeksomgeving die specifiek voor superpromoteronderzoek is ontwikkeld.

Wat levert het onderzoek op?

  • Wie je Superpromoters zijn, de bronnen van enthousiasme en hoe je ze kan helpen met delen en het vergroten van hun invloed;
  • Aantal directe activaties via het onderzoek;
  • Input voor aanscherpen bestaande Marcom acties;
  • Superpromoter activatie richtingen en ideeën;
  • Snelle activaties, direct na het onderzoek uitvoerbaar.
Vervolgstappen
 
Als je je superpromoters kent is het tijd om ze in beweging te zetten. Wat wij daarin kunnen betekenen lees je hier.
 
Meer informatie

Wil je meer informatie over het superpromoter onderzoek neem dan contact op met Jasper van Bochove.

We kijken uit naar een persoonlijke kennismaking en helpen je graag met vinden van je superpromoters!

 

*Net Promoter, Net Promoter Score en NPS zijn handelsmerken van Bain & Company, Inc en Fred Reichheld.

Diensten

Vraag hier het superpromoter onderzoek aan

Velden met een * zijn verplicht
 
“Ook een innovatieve
klantmagneet worden?”