“U fotografeert, OYPO doet de rest”

Over Oypo 

 

In het centrum van Eindhoven huist het kantoor van OYPO in een passende omgeving. Een groot paars bord “Opvallers” wijst de weg in de industriële omgeving. Binnengekomen in het pand is het snel duidelijk. Hier huist geen gewoon bedrijf, maar een creatieve ideeën machine.

Het team van OYPO is klein, hecht en bestaat uit mensen met passie voor techniek, design en bovenal fotografie. Hard werken wisselen ze af met de nodige hoeveelheid humor en buitenschoolse activiteiten. Dat doen ze ook graag samen met hun klanten. Jaarlijks organiseert OYPO een event voor fotografen en sinds kort verwelkomen ze elke donderdag fotografen tijden een sublieme zelfsmeer lunch.

De missie van OYPO; het leven van professionele fotografen makkelijker en succesvoller maken. Daar zijn ze op allerlei manieren continu mee bezig, vanaf het creëren van een super gestroomlijnd proces om volledig geautomatiseerd de beste kwaliteit foto nabestellingen te leveren aan eindklanten, tot het leveren van optimale support, begeleiding en een community voor schoolfotografen.

 

Klantbelevingstraject "U fotografeert, OYPO doet de rest”

2012 werd het jaar van de schoolfotograaf voor OYPO. De verdere ontwikkeling van het OYPO platform stond in het teken van het uitbreiden en makkelijker toegankelijk maken van de dienstverlening voor deze groep fotografen. OYPO besloot om een klantbelevingstraject in te gaan om nog beter in de wensen en behoefte van deze doelgroep aan te kunnen voorzien en startte het traject met een nulmeting onder 474 fotografen.

De aandacht die OYPO al jaren schenkt aan haar klanten, blijkt niet voor niets. Uit de nulmeting komt naar boven dat OYPO een groot deel superpromotors onder haar klanten heeft. Fotografen zijn enthousiast over het gemak, de dienstverlening en service en over de kwaliteit van de geleverde service. Eén van de respondenten legt de basis voor de naam het traject en zegt “Ik fotografeer, OYPO regelt de rest.”

 

Superpromotors genereren 4 keer zoveel omzet als criticasters

De nulmeting bevestigt bovendien de stelling dat echt enthousiaste klanten, superpromotors die de aanbevelingsvraag “Hoe waarschijnlijk is het dat u OYPO aanbeveelt aan vrienden of relaties” met een 9 of een 10 beantwoorden, meer omzet en winst genereren dan klanten die gewoon tevreden zijn. Om precies te zijn; de ambassadeurs van OYPO genereren gemiddeld 4 keer zoveel omzet op jaarbasis als criticasters – mensen die op dezelfde vraag een 6 of lager geven. Gewoon tevreden klanten (7-8) genereren twee keer zoveel omzet als de criticasters, maar gemiddeld de helft van de omzet van de superpromotors. De groei van Oypo is vooral te danken aan mond-tot-mondreclame van enthousiaste professionals.

 

Spetterende sessies

OYPO maakte voor het hele team een aantal keer een dag vrij om gezamenlijk de strategische richting, de visie, missie en merkidentiteit voor de komende jaren scherp te stellen. De creativiteit spatte in deze workshops van het team af. Ideeën telden tot in de honderdtallen; het kwam dan ook neer op focus aanbrengen en richting bepalen. Dat is ruimschoots gelukt. Koen Lindner, commercieel directeur van OYPO: “De reeks van afwisselende workshops die Gerdien op maat voor het team van OYPO ontwikkelde en begeleidde, was leuk, inspirerend en meteen praktisch toepasbaar. Het gedachtegoed over het omgaan met klantbeleving is hierdoor in korte tijd in de organisatie geïmplementeerd.”

 

Marketing minutes en de customer journey

Voor OYPO nodigden we een zestal superpromotors uit die hun visie gaven over de dienstverlening van OYPO. We toetsten de customer journey die we eerder al met OYPO ontwikkelde in een snelkooksessie met fotografen en gaven ze tussendoor concrete marketing tips. Tijdens de brainstormsessie bleek het gras in de ruimte nu eens groener dan het gras elders; de fotografen kwamen samen met het OYPO team op maar liefst 129 ideeën om het platform van OYPO en daarmee de fotografen zelf nog succesvoller te maken. OYPO ging direct aan de slag met de uitkomsten en kon al snel de eerste resultaten aan haar fotografen meedelen.

 

Quick win: verspreid enthousiasme!

OYPO levert namens fotografen support aan eindklanten. De fotograaf heeft hier verder geen omkijken meer naar. Echter bleven complimenten over mooie foto’s hierdoor vaak bij OYPO liggen. Binnen een week na de belevingsblauwdruk sessie implementeerde OYPO daarom een belangrijke quickwin; een ‘compliment knop’ in het support systeem, waardoor een enthousiast mailtje van een eindklant met de complimenten van OYPO direct doorgestuurd wordt naar de fotograaf. Zo levert OYPO niet alleen gemak, maar ook blijdschap aan haar fotografen.

 

Lange termijn beleving

Tijdens Professional Imaging introduceerde OYPO haar eigen app  waarmee fotografen al tijdens het fotografen hun foto’s kunnen categoriseren en uploaden. Ook geeft de app real-time inzicht in de financiële gegevens en statistieken. Hiermee realiseert OYPO één van de lange termijn belevingsconcepten, een wens van fotografen en het team zelf.

 

De toekomst

OYPO zit niet stil en is ook vandaag nog hard bezig om meer toegevoegde waarde te bieden voor schoolfotografen. Zo staat er in augustus een bijzonder evenement voor fotografen op de agenda; het OYPO Seminar. Ook hierbij mogen we weer helpen, en daar zijn we super blij mee!

 

OYPO over klantbelevingstraject "U fotografeert, OYPO doet de rest!"

Koen Lindner, commercieel directeur: “De kennis, creativiteit, betrokkenheid en inzet van Gerdien overtreft telkens weer onze verwachtingen. In dit geval overigens niet doordat de verwachtingen laag waren...Geef Gerdien één vinger en ze neemt meteen de hele hand! Onder andere daarom is het zo fijn om met haar samen te werken :-)”

 

Klanten

Oriënterend gesprek

Wil je weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Maak een afspraak voor een oriënterend gesprek!

afspraak maken
 
“Jouw bedrijf laten
groeien door enthousiasme?”