“Trends en kansen voor technische bedrijven”

Als ondernemer in de technische sector in Nederland behoor je tot de top van de wereld. De technische sector als geheel exporteert zowel kennis als -steeds vaker duurzame- producten  en innoveert nog altijd als een dolle.

Toch heeft de technische sector, of het nu gaat om dienstverleners zoals ingenieursbureaus, de maritieme sector, energie, bouwsector of de maakindustrie, een aantal behoorlijke uitdagingen de komende jaren. Caramel signaleert een drietal belangrijke trends en kansen waar ook jij mee te maken kan hebben of krijgen.

De trends

  • Trend #1: Dalende omzet en marges 
  • Trend #2: Tekort aan (hoog)opgeleide technici
  • Trend #3:  Verbeteren van klanttevredenheid

De drie trends hangen met elkaar samen.

Van productgericht naar klantgedreven

Technische bedrijven zijn nog te vaak productgedreven, oplossingen worden gezocht in techniek en functionaliteit. Dat klanten ook wensen en behoeften hebben, wordt nog wel eens vergeten. De klant wordt in eerste instantie beschouwd als verkoopkanaal, waar techniek en functionaliteit voorop staan. Door te investeren in de relatie met de klant, en daarmee behoeften en wensen eerder en beter te signaleren, neemt tevredenheid van klanten toe en daarmee ook de loyaliteit van de klant en winstgevendheid van de relatie.

Kansen voor de mens, klantbeleving en enthousiasme

Caramel wil technische bedrijven bewust maken van de waarde van een échte klantrelatie. Hoe? Door te laten zien hoe je écht dienstverlenend kan zijn naar je klant. Door het overtreffen van verwachtingen op momenten van de waarheid voor klant, organisatie en merk. Door de verhalen die binnen en buiten de organisatie leven te vangen, te bundelen en effectief in te zetten om een sterk merk te creëren. Door soms buiten de gebaande paden te treden en iets geks te doen, maar altijd vanuit je eigen identiteit als organisatie. Door het werven van enthousiaste medewerkers, door van medewerkers en van klanten superpromoters te maken.

Dat leidt uiteindelijk tot het binnenhalen en vasthouden van gemotiveerde, enthousiaste en technisch onderlegde mensen; tot een klantgerichtere organisatie met super enthousiaste klanten die nieuwe, kansrijke klanten aandragen. Met als resultaat, meer omzet en marge en meer plezier in het werk.

Wie wil dat niet? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek om erachter te komen welke kansen er voor jouw technische B2B organisatie liggen. We helpen je graag verder!

Over jou

Oriënterend gesprek

Wil je weten wat Caramel kan betekenen voor jouw bedrijf?

Maak een afspraak voor een gesprek en een kop koffie!

afspraak maken
 
“Ook een innovatieve
klantmagneet worden?”