Ondernemen met de klant centraal maakt organisaties relevanter en wendbaarder.
Maar ondanks de grote beloftes van klantgericht ondernemen lukt het maar weinig organisaties om substantieel te groeien en betere resultaten te halen.
Onderzoeken laten zien dat klantgericht ondernemen pas duurzaam succesvol is als het gebeurt vanuit de kracht van de organisatie, vanuit een sterke eigen identiteit.
Denk maar aan bekende succes voorbeelden als Apple, Coolblue, KNAB of Tesla. Het geheim is dat ze niet alleen klantgericht zijn, maar vanuit een sterke identiteit ook kleur bekennen en daardoor heel herkenbaar, authentiek en onderscheidend zijn. Cruciale ingrediënten voor duurzame merkvoorkeur en loyaliteit van klanten. Zeker ook voor B2B bedrijven.
Wil je het maximale uit de grote kansen die klantgericht ondernemen biedt halen?
Doe dat dan vanuit je kracht, een sterke eigen merkidentiteit. Zorg dat er een praktisch en inspirerend merkkompas is gebaseerd op die merkessentie. Een kompas met een klantgerichte merkvisie, rol, waarden, beloftes en bewijsvoering. Dat antwoord geeft op de simpele vragen: waarom doen we dingen die we doen, voor wie (je klant en andere stakeholders), hoe doen we dat (merkwaarden) en wat betekent dat voor wat we doen (bijvoorbeeld gedrag en communicatie)?
Dat geeft je medewerkers vanuit de eigen kracht een klantfocus, kaders en inspiratie voor de vele beslissingen die ze moeten nemen om met elkaar merk-waardige klantervaringen en enthousiaste klanten te creëren.
Aan de slag?
Wil je aan de slag met een merkkompas voor jouw organisatie?
Neem contact op met Jasper van Bochove, 06-815 62 614 of mail jasper@caramelbusiness.nl